طرز تهيه فسنجون: انواع تركي، شمالي، با گوشت مرغ، گوسفند، اردك

۷۲ بازديد

طرز تهيه فسنجون به عنوان يكي از خوشمزه‌ترين غذاهاي ايراني را در اين مقاله به شما بيان مي‌كنيم. خورشت فسنجان را مي‌توان يكي از خورش‌هاي خوشمزه و جذاب در بين ايرانيان دانست كه مي‌توان آن را با روش‌هاي مختلفي تهيه كرد. اگر تا انتها اين مقاله با ما باشيد، به روش‌هاي مختلفي براي تهيه اين غذا مي‌پردازيم كه همراه با مرغ، گوشت قلقلي، گوشت گوسفند، بوقلمون و غيره هستند.



طرز تهيه فسنجون با مرغ
در اولين قدم به نحوه طرز تهيه فسنجون با مرغ مي‌پردازيم كه مي‌تواند يك غذاي مفصل و كامل را ارائه كند. در اين حالت مي‌توان گفت:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
سينه يا ران مرغ    4 تكه
رب انار    4 قاشق غذاخوري
گردوي چرخ كرده    400 گرم
شكر    1 قاشق غذاخوري
پياز    2 عدد
رب گوجه فرنگي    يك و نيم قاشق غذاخوري
نمك و فلفل سياه    به ميزان موردنياز
زردچوبه و روغن    به ميزان موردنياز


حال با تهيه اين مواد، لازم است مراحل زير را براي طرز تهيه فسنجون انجام دهيد:

در اولين قدم بايستي پيازها را كامل و نگيني خرد كرده و آنها را آماده كنيد. حال يك قابلمه مناسب بر روي حرارت گذاشته و پياز را بر روي روغن در حرارت بگذاريد. سپس بايستي آن را كامل تفت دهيد.
در مرحله دوم بايستي تكه‌هاي گوشت را به قابلمه اضافه نموده و بگذاريد تا كامل سرخ شوند.
حال بايستي 3 ليوان آب جوش را به قابلمه اضافه نماييد و صبر كنيد تا آب جوش كند. سپس كف‌هاي سفيد رنگ آن را گرفته و دور بريزيد.


مرحله بعدي آن است كه درب قابلمه را گذاشته و بگذاريد تا مرغ به مدت 30 دقيقه نيم پز شود. در اين حين بهتر است يك قابلمه مناسب را بر روي حرارت گذاشته و كمي روغن به آن اضافه كنيد.
حال لازم است تا گردوي چرخ شده را به قابلمه اضافه نموده و بگذاريد تا به مدت چند دقيقه تفت بخورند. اين كار باعث مي‌شود تا رنگ آنها كمي تيره شود. حال به اندازه يك پيمانه آب سرد را بر روي گردو ريخته و بگذاريد تا با حرارت ملايم پخته شود. سپس كاري كنيد تا روغن بيندازد.


حال بعد از آنكه گردو مقداري روغن پس دهد، رب گوجه را به همراه قابلمه حاوي گردو و نيز رب انار با هم تركيب نموده و يا مي‌توانيد در اين قسمت رب گوجه را قبل از اضافه كردن سرخ كنيد.
بعد از آنكه 30 دقيقه از اضافه كردن رب‌ها گذشت، بايستي گوشت مرغ را نيم پز شده به قابلمه اضافه نموده و به مقدار 2 ليوان آب سرد به قابلمه اضافه كنيد. حال اجازه دهيد تا 30 دقيقه ديگر نيز بپزد. حرارت را ملايم بگذاريد.
پس از 30 دقيقه كه خورش آماده شد، حال بايستي طعم آن را بچشيد و به آن كمي نمك اضافه كنيد. سپس مي‌توانيد در صورتي كه مي‌خواهيد طعم آن خيلي ترش نباشد، شكر را اضافه كنيد. اجازه بدهيد تا خورش جوش بخورد.

سعي كنيد تا براي خوشمزه‌تر كردن و بهتر شدن غذاي مدنظرتان، آن را هرچه بيشتر و طولاني‌تر پخته و آن را به همراه برنج يا كته سرو نماييد.

 

طرز تهيه فسنجون با مرغ ريش ريش
اگر قصد تهيه فسنجون با مرغ ريش ريش را داريد، مي‌توانيد از دستورالعمل زير استفاده كنيد كه به شرح زير مي‌باشد:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
سينه مرغ    1 عدد
گردو    400 گرم
شكر    1 قاشق غذاخوري
پياز    2 عدد
رب انار    2 قاشق غذاخوري
زعفران    1 قاشق غذا خوري
نمك، فلفل سياه و زردچوبه    به ميزان موردنياز


در ابتدا بايستي مرغ را پخته و سپس آن را به همراه پياز تميز شده (و قاچ شده چهارتايي) و نيز فلفل، نمك و زردچوبه به هم اضافه كنيد. حال روي مرغ را آب جوش اضافه كرده و بگذاريد تا مرغ پخته شود.
مرحله بعدي آن است كه با پختن مرغ، آب را از آن خارج نموده و بعد از آنكه خنك شد، مرغ را ريش ريش كنيد.
سپس بايستي گردوها را خرد نموده و آن را همراه با آسياب يا چرخ گوشت محكم مخلوط كنيد و له نماييد. آن را به يك تابه روغن اضافه نموده و تفت دهيد تا بوي خامي از گردو برداشته شود. زماني كه تغيير رنگ داده شد، گردوها را زياد تفت ندهيد. چراكه اين كار مي‌تواند آن را تلخ كند.


حال بايستي پياز را رنده كرده و بگذاريد تا درون قابلمه تفت بخورد. سپس بايستي آن را طلايي كنيد و مرغ را ريش كنيد. حال بايستي به اين تركيب مواد ديگر اعم از گردو، زعفران و نيز رب انار را بيفزاييد. نوبت آن است كه مواد را تفت داده و كامل با هم تركيب كنيد.
حال به خورشت فسنجون ريش ريش آب سرد را اضافه كرده و بگذاريد تا به همراه چند قطعه يخ در قابلمه قرار گيرد. در قابلمه را گذاشته و زمان دهيد تا جا بيفتد. حال مزه خورشت را تست كرده و شكر را به آن اضافه نماييد. اجازه دهيد تا 1 ساعت ديگر هم خورش پخته شده و بعد از آنكه غليظ شد، آن را درون ظرف سرو نماييد. سپس آن را با گردو تزئين نماييد.


چند نكته: شما مي‌توانيد از آب مرغ براي عصاره مرغ و يا تهيه سوپ آن استفاده كنيد. همچنين از سينه و ران مرغ بعد از پخت به حالت ريش ريش استفاده كنيد.جوان ايراني (irjavan.com)

طرز تهيه فسنجون با گوشت قلقلي
يكي ديگر از راه‌ حل‌هايي كه مي‌توان براي طرز تهيه فسنجون با گوشت بيان كرد، استفاده از گوشت قلقلي است كه در اين حالت بايد از گوشت چرخ كرده استفاده كنيد. مراحل طرز تهيه فسنجون در اين مدل به شرح زير است:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
گوشت چرخ كرده    300 گرم
گردو چرخ كرده    300 گرم
رب گوجه فرنگي    1 قاشق غذاخوري
شكر    در صورت نياز
رب انار    1 فنجان
نمك و فلفل سياه    به ميزان موردنياز
پياز    1 عدد
زردچوبه و روغن    به ميزان موردنياز


حال با تهيه اين موا داريم:

در اولين قدم بايستي گوشت چرخ كرده را با نمك و فلفل سياه به همراه زردچوبه درون يك كاسه ريخته و پياز را رنده كنيد. حال آب اضافي را گرفته و پياز رنده شده را به كاسه اضافه كنيد. حال مواد را كامل تركيب نموده و آن را يكدست كنيد.
در مرحله بعدي يك سلفون را بپوشانيد و بگذاريد تا به مدت 30 دقيقه در يخچال باقي بماند. مرحله بعدي آن است كه گردوي چرخ شده را با كمي روغن درون قابلمه ريخته و آن را تفت دهيد. سپس بگذاريد تا رنگ آن تغيير نمايد. زماني كه گردو به اندازه يك درجه تيره شد، مي‌توانيد 2 ليوان آب سرد را به آن اضافه نماييد.


حال بايستي بگذاريد تا گردوي چرخ شده با حرارت ملايم پخته شود و روغن بيندازد. سپس رب گوجه را با مقداري روغن به صورت جداگانه سرخ كرده و آن را در كنار رب انار به قابلمه بيفزاييد.
كاسه حاوي گوشت چرخ شده را از يخچال بيرون آورده و آن را به حالت قلقلي در حد يك گردو درآوريد. يك تابه مناسب را درنظر بگيريد و آن را بر روي حرارت متوسط بگذاريد و به آن روغن بيفزاييد.
زماني كه روغن داغ شود، قلقلي‌ها را به آن اضافه نموده و آنها را كامل سرخ مي‌كنيم. زماني كه تمام آنها يكدست سرخ شد، به آرامي خورش را به قابلمه اضافه كنيد.


حال بگذاريد تا خورش با حرارت ملايم به اندازه 30 دقيقه ديگر پخته و بعد از 15 دقيقه طعم آن را نيز چك كنيد. شما مي‌توانيد مقداري نمك و ادويه‌هاي دلخواه را براي كارتان اضافه كنيد.
حال بگذاريد تا گوشت‌هاي قلقلي به طور كامل در آن پخته و آب خورش كمتر شود. زماني كه اين ماده كامل جا افتاد، مي‌توانيد آن را در ظرف بگذاريد و دانه‌هاي آن را تزئين نماييد. سپس آن را مي‌توانيد همراه با برنج سرو نماييد.


طرز تهيه فسنجون با گوشت گوسفندي
اگر گوشت گوسفندي داريد، مي‌توانيد از اين مدل گوشت نيز براي تهيه اين غذا استفاده كنيد كه در اين حالت مي‌توان گفت:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
گوشت گوسفندي    300 گرم
رب انار    3 قاشق غذاخوري
نمك    1 قاشق غذاخوري
زردچوبه    1 قاشق غذاخوري
فلفل سياه، زردچوبه و دارچين    هر كدام نصف قاشق چاي خوري
شكر    1 قاشق غذاخوري
گردو آسياب شده    1 پيمانه


حال با تهيه اين مواد داريم:

در قدم اول گردوها را خرد كرده و بگذاريد تا در داخل غذاساز قرار گيرند، گوشت چرخ كرده را اضافه كرده و آنها را كامل هم بزنيد. سپس بايستي مواد را در تابه ريخته و كمي به آن روغن اضافه كنيد. گردوها را خوب تفت دهيد و بگذاريد تا تغيير رنگ دهند. اين كار باعث مي‌شود از سوي ديگر نيز بوي خامي آن گرفته شود. سپس آب سرد را به همراه چند قطعه يخ به گردو اضافه كنيد و اجازه دهيد تا گردو پخته و به روغن بيفتد.


مرحله بعدي آن است كه پياز را پوست گرفته و آن را با رنده ريز كنيد. سپس درون يك قابلمه مقداري روغن بريزيد و آن را همراه زردچوبه تفت دهيد. زماني كه طلايي شد گوشت گوسفندي را به اندازه دلخواه خرد كرده و آن راه همراه با پياز و ادويه جات در اين ليست تفت دهيد. بگذاريد تا رنگ گوشت تغيير كند.


سپس كمي آب جوش را بر روي گوشت بريزيد و اجازه دهيد تا گوشت كامل نرم و خوب پخته شود. با گذشت 2 ساعت گردو را اضافه نموده و هم بزنيد. سپس رب انار را به همراه شكر مخلوط كنيد و آنها را هم بزنيد. حال طعم فسنجون را به همراه گوشت چشيده و آن را با ذائقه‌اي كه داريد ست كنيد.
حال با افزودن چاشني بايستي دوباره به آن زمان داده و بگذاريد تا خورشت غليظ شود. حال مي‌توانيد پس از ريختن آن در كاسه مقداري انار و گردو را به همراه خلال پسته براي تزئين نيز بر روي خورش بريزيد و آن را همراه با پلو بخوريد.


نكته: شما مي‌توانيد از شيره انگور به جاي شكر نيز استفاده كنيد. در اين دستور توصيه شده است كه گردو را همراه با آب سرد پخته و آن را به گوشت اضافه كنيد. افزودن آب سرد همراه با گردو در گوشت مي‌تواند منجر به ديرپز شدن آن شود. گردوها را خوب چرخ كرده و در روغن بيندازيد. شما همچنين مي‌توانيد از گوشت خورشتي يا استخوان دار نيز براي تهيه اين خورشت استفاده نماييد.

طرز تهيه فسنجون براي ۲ نفر
خورشت‌‌هاي ايراني يكي از آن دسته غذاهايي است كه به ذائقه هر كسي خوش مي‌آيد. در اين حالت مي‌توانيد از دستورالعمل زير استفاده كنيد كه براي 2 نفر تدارك ديده شده است. ابتدا مواد لازم براي طرز تهيه فسنجون 2 نفره عبارت است از:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
مغز گردو    125 گرم
چوب دارچين    نصف عدد
رب انار    1.5 قاشق غذاخوري
مرغ    2 تكه
نمك، فلفل سياه، روغن و زردچوبه    به ميزان موردنياز
پياز    1 عدد
سينه و ران مرغ    2 تكه


حال با تهيه اين مواد داريم:

ابتدا يك قاشق غذاخوري از روغن را درون كاسه كوچك ريخته و سپس بايستي نصف قاشق چايخوري نمك، زردچوبه و نيز فلفل سياه را به كاسه اضافه كنيم. حال ادويه‌ها را با روغن تركيب نموده و تكه‌هاي روغن را در يك سيني مي‌چينيم. در مرحله بعدي بايد تركيب روغن و ادويه را بر روي گوشت مرغ ماساژ داده و آن را مي‌گذاريم تا به خورد گوشت برود.
مرحله بعدي آن است كه پيازها را به صورت نگيني خرد كنيد و قابلمه‌اي را در روي حرارت قرار داده و به آن كمي روغن بيفزاييد. حال پياز خرد شده را با قابلمه اضافه كنيد و آن را كامل تفت دهيد. زماني كه سبك و شيشه‌اي شد مقداري زردچوبه را به پياز اضافه نموده و تفت دهيد.


حال بگذاريد تا پيازچه و زردچوبه به حالت يكدست درآيند. حال مغز گردوي آسياب شده را به قابلمه اضافه نموده و بگذاريد تا 5 دقيقه با حرارت ملايم تفت خورد.
در تفت دادن گردو مواظب باشيد تا خيلي زود نسوزد. حال در ادامه 1 ليوان آب سرد را به همراه چند قالب يخ كوچك به آن اضافه كنيد. علت اين كار، شوك در مغز گردو است كه خورش در پايان پخت، روغن بيشتري خواهد انداخت.


حال يك تابه را روي حرارت قرار داده و به آن كمي روغن مايع اضافه مي‌كنيم. زماني كه روغن داغ شود، تكه‌هاي مرغ را به تابه افزوده و تمام قسمت‌هاي آن را يكدست سرخ كنيد. كامل تكه‌هاي مرغ را يكدست سرخ كنيد تا در ادامه كار از هم باز نشوند.
پس از اين، تكه‌هاي گوشت مرغ را كامل سرخ كرده و آنها را همراه با مواد ديگر اعم از رب انار، شكر، نصف ليوان آب، چوب دارچين اضافه نماييد. حال هر 30 دقيقه يك بار كمي آب سرد را اضافه كنيد به محتواي قابلمه.


در انتهاي دستورالعمل طرز تهيه فسنجون، خورش فسنجان را همراه با ديگر غذاهاي سنتي ايراني، ميل كنيد.
نكته: شما مي‌توانيد براي خوش رنگ كردن اين غذا نيز 1 قاشق غذاخوري رب اضافه كنيد. همچنين تفت دادن گردو بايد به صورتي باشد كه تيره بوده و بوي خام ندهد. شما مي‌توانيد با تنظيم رب انار و شكر، ميزان ترشي و شيريني را كنترل كنيد. پياز را براي يكنواخت شدن خورشت، حتما به صورت نگيني يا ريز رنده كنيد.


طرز تهيه فسنجون براي ۴ نفر
اگر قصد تهيه فسنجان براي 4 نفر را داريد، تاكنون 2 دستورالعمل براي آن ذكر كرده‌ايم كه شامل “طرز تهيه فسنجون بامرغ”، “طرز تهيه فسنجون با مرغ ريش ريش” مي‌باشند. همچنين شما مي‌توانيد با كم و زياد كردن مقدار موادي كه در دستورالعمل‌هاي قبلي بيان شده است و يا با دوبرابر كردن مقدار دستورالعمل طرز تهيه فسنجون 2 نفره، اين غذا را براي 4 نفر نيز آماده كنيد.

 

طرز تهيه فسنجون با بوقلمون
شما مي‌توانيد از گوشت بوقلمون نيز براي تهيه اين غذا استفاده كنيد. در اين حالت ابتد مواد زير را تهيه كنيد كه عبارتند از:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
بوقلمون    600 گرم
گردو    300 گرم
پياز    1 عدد
زردچوبه و نمك، فلفل    به ميزان موردنياز
شكر    1 قاشق غذاخوري
رب انار    3 قاشق غذاخوري


حال با تهيه اين مواد داريم:

ابتدا بايستي مغز گردو را درون غذاساز ريخته و آن را كامل به شكل خمير نرم كنيد. سپس بايستي خمير گردو را در يك قابلمه ريخته و آن را بر روي حرارت متوسط بگذاريد. حال نصف پياز را رنده كرده و به گردو اضافه كنيد.


حال مواد ديگر اعم از زردچوبه، گردو و نمك و فلفل را اضافه كرده و آنها را تفت دهيد. سپس گردو را گرم كرده و مواد را تفت دهيد. توجه كنيد كه حرارت دادن زياد باعث تلخ شدن گردو نشود.
مرحله بعدي آن است كه بوقلمون و نيز بقيه پياز را در يك قابلمه ريخته و به آن به اندازه 6 ليوان آب سرد اضافه كنيد. شما مي‌توانيد از آب سرد يخچال براي اين كار استفاده كنيد. حال زماني كه آب به جوش آمد، درب قابلمه را بسته و حرارت را در حالت ملايم بگذاريد.
به مدت 2 ساعت صبر كنيد تا تا از پخت گردوها گذشته و حال مي‌توانيد رب انار و شكر را به آن اضافه كنيد. درب قابلمه را بسته و بگذاريد تا غذا كامل جا بيفتد.
نكته: در صورتي كه رب انار شما ملس يا شيرين باشد، نياز به شكر نيست.



حال بايستي هر نيم ساعت چند تكه يخ را به خورش اضافه كرده و صبر كنيد تا گردو روغن بيشتري بدهد. زماني كه خورش فسنجان به روغن اضافه شد، مي‌توانيد آن را سرو كنيد.
در هنگامي كه اين دستورالعمل را تهيه مي‌كنيد، هر زماني كه نياز به آب بيشتري داشتيد بايستي آب سرد را استفاده كنيد.



طرز تهيه فسنجون به انگليسي
At this point, We’re going to learn how to cook fessenjan (Persian Pomegranate Chicken). At first, Prepare these ingredients:

Amount    Nutrient
1-2 large (Chopped)    yellow onions
2 tablespoons    Butter
3 Tablespoons    virgin olive oil
5 Tablespoons    pomegranate molasses
8 ounces    walnut halves
2 pounds    chicken thighs or breasts (boneless skinless)
2 cups    chicken stock
2+2 tablespoons    Sugar
1/2 teaspoon    Turmeric
1/4 teaspoon    Cinnamon
1/4 teaspoon    ground nutmeg
1/4 teaspoon    ground black pepper
Amount you need    Salt
1/2 cup    pomegranate arils (Optional – for garnish)
Now we can make this recipe like this:

toast the walnuts: spread them out in a large skillet, and toast them, let the heat be medium or in high heat, stirring frequently until lightly toasted. once toasted, remove heat and let it to cool. After that, pulse in a food processor or blender until finely ground.
Brown the chicken pieces: in a pan, heat butter (1 tablespoon) and add olive oil (2 tablespoon) over it. Let the heat be on medium. When the butter melted, put the chicken pieces and cook it till It be golden brown. You can add salt while you cooking it.
Sauté the onions: at first, remove the chicken from the pan. Add butter and oil (1 tablespoon). Lower the heat. Now put those chopped onions in pat and sauté Sometimes stirring it. Heat that till onions be translucent.
Put chicken and stock: add chicken pieces + onions in pans again. Add 2 cup of chicken stock and boil it. Now reduce the heat and let it to boil for 30 minutes.
Add other things: now that’s your turn to add more nutrients like sugar, pomegranate molasses, ground walnuts and cover and cook it. Add them and let them to heat or 1 hour. Remember stirring them every 20 minutes.
Serve it: now you can Garnish and serve this Persian food. Enjoy it!

 

طرز تهيه فسنجون با اردك
يكي از دستورالعمل‌هايي كه بيان شده است، استفاده از گوشت اردك است كه در اين حالت ابتدا بايد بدانيد كه اردك حلال گوشت است. بنابراين مي‌توانيد از اين پرنده هم براي تهيه اين خورشت استفاده كنيد. در اين حالت ابتدا مواد زير را تهيه كنيد:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
اردك    1 عدد
گردو    500 گرم
كره    50 گرم
رب انار    4 قاشق غذاخوري
پياز    1 عدد
شكر    2 قاشق غذاخوري
زعفران دم كرده    2 قاشق غذاخوري
نمك، فلفل سياه    به ميزان موردنياز


حال داريم:

ابتدا لازم است تا خورش فسنجان را كامل با شسته و كنار بگذاريد. حال بايستي آب اضافي آن را خارج كرده و در ادامه مغز گردو را درون ميكسر بريزيد تا كامل مخلوط شود. زماني كه اين ماده خميري شد.
حال بايستي پياز را رنده كرده و آن را درون يك قابلمه بريزيد. حال قابلمه را بر روي حرارت گذاشته و پياز را كامل تفت دهيد. سپس صبر كنيد تا سبك شده و كمي زردچوبه را به آن اضافه نماييد. حال مجدد آن را تفت دهيد.


سپس بايستي خامي زردچوبه را را بگيريد و مواد ديگر اعم از گردو ميكس را به آن اضافه كنيد. سپس بايستي 2 دقيقه مهلت دهيد و به آن 6 ليوان آب سرد را اضافه كنيد. اين مواد را به قابلمه اضافه نموده و اجازه دهيد تا گردو شروع به روغن انداختن كند.
حال در اين حين زعفران دم كرده را با مواد ديگر اعم از فلفل سياه، نمك و نيز زردچوبه تركيب نماييد و بر روي گوشت اردك آن را بماليد. حال يك تابه مناسب را بر روي حرارت گذاشته و به آن كمي كره اضافه نماييد. حال بگذاريد تا كره در آن ذوب گردد.


سپس بايستي اردك را به در تابه گذاشته و تمام قسمت‌هاي آن را كامل و يكدست سرخ كنيد. حال آن را از تابه خارج نموده و آن را به قابلمه اضافه كنيد. حالا بايستي حرارت را كم كرده و بگذاريد تا به مدت 2 – 4 ساعت اين ماده بپزد.
در مرحله بعدي بايستي رب انار و شكر را اضافه نموده و بگذاريد تا خورش شما جا بيفتد. حال زماني كه اردك مغز پخت شود، حال خورش را در يك ظرف ريخته و آن را همراه با برنج سرو كنيد.


طرز تهيه فسنجون با كدو حلوايي
يكي از دستورالعمل‌هايي كه مي‌تواند غذاي منحصربه فردي را براي شما ايجاد كند، استفاده از كدو حلوايي در دستور پخت اين غذا است كه در اين حالت داريم:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
گردو پودر شده    1.5 ليوان
پياز درشت    1 عدد
گوشت چرخ كرده    200 گرم
رب انار    3-4 قاشق غذاخوري
نمك و زردچوبه و فلفل سياه    به ميزان موردنياز
پياز متوسط    1 عدد
آلو خورشتي    8 عدد (اختياري)


حال با تهيه اين مواد داريم:

در ابتدا لازم است تا يك عدد پياز را با يك رنده درشت ريز كرده و يك قابلمه را بر روي حرارت روي آن بگيريد. حال بايستي كمي روغن را در آن اضافه كنيد و بگذاريد تا داغ شود. سپس بايستي پياز درون روغن را تفت داده و بگذاريد تا طلايي رنگ شود.


حال بايستي با تغيير رنگ اين ماده، دو حلوايي و نيز گردوي چرخ شده را به همراه فلفل، نمك و نيز زردچوبه تركيب كرده و به پياز اضافه كنيد. حال آن را مدام هم زده و بگذاريد تا گردوها در آن تفت بخورند.
سپس بايستي زماني كه مواد شبيه حلوا شدند، يك كاسه آب گوشت خوري آب را كم كم بر روي مواد ريخته و آن ها را هم بزنيد. حال بايستي بگذاريد تا مواد در آن حل شوند. سپس حرارت را بالا برده و بگذاريد تا مواد به جوش بيايند.
در مرحله بعدي بايستي پس از آنكه فسنجان به جوش آمد، حرارت را كمتر كرده و درب قابلمه را ببنديد. حال بايستي بگذاريد تا خورشت كم كم بپزد. سپس آن را در روغن بيندازيد.


حال بايستي گوشت چرخ كرده را با يك پياز رنده نموده و به آن نمك و فلفل بيفزاييد. سپس آن را ورز داده و مواد گوشتي را مانند گردو قلقل كنيد و آنها را در روغن تفت دهيد تا طلايي رنگ شود.
سپس بايستي كوفته‌ها را به آن افزوده و در انتها نيز رب انار و آلو خورشتي را داخل خورشت فسنجان بريزيد. حال نوبت آن است كه خورشت جا افتاده فسنجان را تزئين كرده و با برنج سرو كنيد.

 

طرز تهيه فسنجون شمالي
يكي از دستور پخت‌ها و غذاهاي خوشمزه در گيلان، فسنجان شمالي است كه مي‌توانيد آن را با رب انار تهيه كنيد. در اين حالت مي‌توان گفت:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
گردو پودر شده    200 گرم
رب گوجه    نصف قاشق
نمك، كمي گلپر و فلفل    به ميزان موردنياز
مرغ    3 تكه ران
يخ    چند تكه موردنياز
رب انار ترش    يك قاشق
پياز    يك عدد كوچك رنده شده


حال با تهيه اين مواد داريم:

در قدم اول براي طرز تهيه فسنجون شمالي بايد حرارت را ملايم كرده و درون قابلمه موادي از جمله گردو، پياز بريزيد. حال بايستي بگذاريد تا گردوها داغ شده و به آن مواد ديگر از جمله رب انار، گوجه و گردوها را بيفزاييد.
سپس بايستي مواد را كامل مخلوط كنيد و گردوها را درون آب بگذاريد تا باز شوند. سپس 5 ليوان آب به خورشت اضافه كرده و شعله را زياد كنيد. حال بايستي بگذاريد تا شروع به جوشيدن كرده و حرارت را كم كنيد. سپس بايستي صبر كنيد تا تركيب جا بيفتد. حال بايستي گردو روغن دهد.


3 ساعت صبر كنيد و نوبت آن است كه فيله‌هاي مرغ را به صورت خام به خورشت بيفزاييد. سپس بايستي بگذاريد تا گردوها پخته و طعم گردو به خورد گوشت مرغ برود. حال بايستي پس از گذشت هر نيم ساعت، 2 تكه كوچك از يخ را به خورش اضافه نموده و بگذاريد تا سرجمع 6 ساعت پخته شود.
در انتهاي 30 دقيقه پاياني نيز ادويه را به تركيب اضافه كرده و به آن نيز گلپر اضافه كنيد. سپس زماني كه خورش جا افتاد، اجاق را خاموش كرده و از طعم خوب آن غذا لذت ببريد.


طرز تهيه فسنجون تركي
در انتهاي اين مقاله نيز راجع به طرز تهيه فسنجون به سبك تركي مي‌پردازيم كه در اين حالت داريم:

مواد موردنياز    مقدار موردنياز
گوشت چرخ كرده    500 گرم
روغن    به مقدار موردنياز
رب انار    2 قاشق غذاخوري
نمك، فلفل سياه و زردچوبه    به ميزان موردنياز
نعنا خشك    1 قاشق سوپ خوري
پياز متوسط    2 عدد
آويشن    1 قاشق مربا خوري (در صورت تمايل)
حال با تهيه اين مواد داريم:



در قدم نخست لازم است تا پياز را رنده كرده و آن را به گوشت چرخ كرده اضافه كنيد. حال نمك، فلفل سياه را افزوده و خوب ورز دهيد. حال آن ها را قلقلي كرده و 1 ساعت در يخچال بگذاريد تا استراحت كنند.


در قدم بعدي بايستي پياز را نگيني خرد كرده و در ظرف مناسب با مقداري روغن تفت دهيد. حال زمان آن است كه پيازها را شفاف كرده و زردچوبه و نعنا خشك را اضافه كنيد. حال بايستي قلقلي ها را از يخچال درآورده و به آن اضافه كرده و سرخ كنيد.


رب انار را در 1-2 ليوان بسته به غلظت آن با آب جوش رقيق كنيد و آنها را به مواد بيفزاييد. حال آنها را هم زده و شعله را كم كنيد. آب اضافي كه تبخير شد، نمك، فلفل و نيز شكر (اختياري بسته به ذائقه) را به اين مواد در طرز تهيه فسنجون اضافه كنيد.

https://irjavan.com/%d8%b7%d8%b1%d8%b2-%d8%aa%d9%87%db%8c%d9%87-%d9%81%d8%b3%d9%86%d8%ac%d9%88%d9%86/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.