دوربین مداربسته چیست؟

۲۵ بازديد


دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می شود که در یک مکان ثابت نصب می شوند و تصاویر آن ناحیه از طریق مدار بسته به دستگاه DVR/NVR ارسال می شود. از آنجایی که بین دوربین و نمایشگر یک حلقه بسته وجود دارد، هیچ دستگاه یا شخص دیگری نمی تواند تصاویر را مشاهده یا ضبط کند، به جز واحد ضبط مرکزی یا نمایشگر.

تفاوت این سیستم با سیستم انتقال تصویر تلویزیون در بسته بودن مدار است، در صورتی که تمامی گیرنده های استاندارد بتوانند تصاویر تلویزیون را دریافت کنند. برای استفاده از خدمات دوربین مداربسته تهران کلیک کنید.


کاربرد دوربین مدار بسته:

استفاده در سیستم های امنیتی هدف اصلی دوربین های مدار بسته است. اما همه کاربردهای آن به سیستم های دفاعی محدود نمی شود.

به طور کلی دوربین های مداربسته در شهرها و ادارات دولتی برای جلوگیری از وقوع جرم و سرقت نصب می شوند. علاوه بر این می توان کاربردهایی مانند کشف جرم، نظامی، فضایی، کنترل مناطق صنعتی، امنیت حمل و نقل، کنترل ترافیک، ارتباط تصویری و تصاویر دیده نشده را نیز در نظر گرفت.

اخیرا از دوربین های مداربسته در آسانسورها، منازل مسکونی، سالن های ورزشی، پارک ها و داخل مترو و اتوبوس برای کنترل مسائل امنیتی استفاده می شود.

دوربین مدار بسته کجا استفاده می شود؟

به دلیل استفاده اولیه از دوربین های مدار بسته، این دوربین ها اکنون در همه جا قابل مشاهده هستند. از جمله:

در مرکز خرید

فروشگاه

موزه ها و مناطق تاریخی

خانه ها

بسیاری از بخش ها و شرکت ها

کارخانه

خطوط تجاری و تولید

انبار

مکان های عمومی مانند ایستگاه ها، اتوبوس ها و مترو

داخل ماشین

سالن های کنفرانس یا لابی سالن های ورزشی

جاده ها و بزرگراه ها

رستوران ها و کافه ها

بیمارستان ها

هتل

مدارس

و…..

می توان گفت در هر مکان عمومی یک دوربین مداربسته نصب می شود.

استفاده از دوربین مداربسته در اماکن عمومی:

همانطور که گفته شد دوربین های مدار بسته در اکثر مکان ها برای حفظ امنیت نصب می شوند. بسیاری از سارقان یا مجرمان از طریق دوربین های مداربسته شناسایی و دستگیر شده اند. همچنین می توان وجود حوادث زیادی مانند علت آتش سوزی را بررسی کرد و بسیاری از متهمان با تصاویر ضبط شده توانستند بی گناهی خود را ثابت کنند. اما نصب دوربین بسته فقط به این دلایل توصیه نمی شود و همه جا کاربرد یکسانی ندارد.

کاربرد دوربین مدار بسته در صنعت و کارخانجات:

برخی از مشاغل صنعتی مانند صنایع شیمیایی و راکتورهای هسته ای در شرایط عملیاتی خطرناک و دشوار انجام می شوند. بدیهی است که امکان کنترل مستقیم فرآیند این فرآیندها وجود ندارد. در این شرایط استفاده از دوربین مداربسته الزامی است.

به طور کلی دوربین های مداربسته ای که در صنعت استفاده می شوند خط تولید را نظارت می کنند. به غیر از دوربین های مداربسته، دوربین های نظارت حرارتی نیز در صنعت استفاده می شود. این دوربین ها به دما حساس هستند و دمای محیط را در هر مرحله از فرآیند اندازه گیری می کنند.

کاربردهای دوربین مدار بسته در ادارات، سازمان ها و شرکت ها:

با نصب دوربین ها در محیط اداری، کارفرمایان می توانند ایمنی و عملکرد مناسب کارکنان را زیر نظر داشته باشند. این سیستم به کارفرما این امکان را می دهد که محیط کار خود را از هر نقطه خارج از محیط کار نظارت کند.

استفاده از دوربین های مدار بسته در مکان های تاریخی یا موزه ها.

کشور ما دارای بناهای تاریخی بسیار متفاوتی است که هر کدام تاریخ و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

نصب دوربین مداربسته از فعالیت سارقان با هدف آسیب رساندن یا سرقت آثار باستانی در این مناطق جلوگیری می کند و ایمنی و امنیت آنها را افزایش می دهد.

اجرای دوربین مدار بسته در مدارس:

بسیاری از مدارس در سراسر کشور دانش‌آموزان را در محیط مدرسه کنترل می‌کنند تا از حوادث، دزدی یا آسیب به دانش‌آموز جلوگیری یا تحقیق کنند. نصب شده است. در مدارس معمولاً دوربین مداربسته در راهروها، حیاط ها، پارکینگ ها و ... نصب می شود.

استفاده از دوربین مدار بسته در استادیوم ها، سالن های ورزشی و اماکن تفریحی:

استفاده از دوربین های مداربسته در مجموعه های ورزشی، تفریحی، مناطق گردشگری، رستوران ها و ... باعث می شود که حاضرین در آن مکان ها احساس امنیت بیشتری داشته باشند. زیرا آنها می دانند که وقتی تصادفی رخ می دهد، پلیس می تواند از فیلم های دوربین مداربسته برای شناسایی مقصر استفاده کند.

کاربرد دوربین مدار بسته در اتومبیل، مترو، هواپیما و اتوبوس:

نصب دوربین نظارت تصویری در خودرو به راننده کمک می کند در هنگام دنده عقب با اشیا یا افراد برخورد نکند.

در اتوبوس ها، بی آر تی و وسایل نقلیه مترو، هادی ها به پیشگیری از جرم و کنترل مسافران کمک می کنند و همچنین برای جلوگیری از تصادف، روند سوار شدن و پیاده شدن مسافران را بررسی می کنند.

استفاده از دوربین مدار بسته در مراکز درمانی و بیمارستانی:

دوربین های مدار بسته نقش مهمی در بیمارستان ها و مراکز درمانی دارند. بسیاری از مردم به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند و به طور کلی وضعیت جسمی وخیمی دارند. به خصوص در بخش هایی مانند ICU، CCU یا هر بخش که بیماران با شرایط خاص بستری هستند و نیاز به مراقبت دائمی دارند. بی احتیاطی ساده می تواند منجر به حوادث ناگوار و جبران ناپذیری شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.