پادکست چیست چگونه آن را ایجاد می کنید؟

۸۴ بازديد


قبلاً اگر در مترو یا اتوبوس یک نفر کتابی در دست داشت، می گفتیم چه آدم متمدنی! اما امروزه به لطف پادکست ها با افرادی با همین شخصیت آشنا می شویم که به جای کتاب در دست، گوشی را به گوش خود می گیرند! در واقع، پادکست‌های امروزی به ما کمک می‌کنند حتی در زمان و وقت آزاد کمی که برای مرور و موارد دیگر از دست می‌دهیم یاد بگیریم و سرگرم شویم.

پس پادکست چیست؟ چگونه ساخته می شود و چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟ اینها سوالاتی است که در این مقاله به آنها پاسخ داده خواهد شد.

پادکست چیست؟

پادکست چیست؟

اگر بخواهم به تعریف قدیمی کلمه پادکست اشاره کنم، این کلمه در واقع به مجموعه ای از فایل های صوتی اشاره دارد. یعنی اگر بخشی به وب سایت خود اضافه کنیم و یک سری فایل صوتی آموزشی یا حتی غیر آموزشی منتشر کنیم، نام این فایل های صوتی پادکست خواهد بود.

اما معنای جدید کلمه پادکست چیست؟ امروزه اپلیکیشن هایی (مانند Cassette Box) وجود دارند که مکانی برای اشتراک گذاری فایل های صوتی هستند. به هر حال، آن برنامه ها چیزی شبیه به اینستاگرام ما هستند. شما می توانید حساب کاربری خود را در آنها ایجاد کنید، اما به جای تصاویر و ویدیوها، باید پادکست یا فایل های صوتی را در این حساب ها ارسال کنید. سپس کاربران می توانند اکانت (مشترک) شما را به عنوان صفحه اینستاگرام دنبال کنند و به محض انتشار فایل صوتی را گوش دهند.

آیا باید پادکست ها را در برنامه های پادکست منتشر کنیم؟

نه! تفاوت اصلی بین اشتراک گذاری پادکست و محتوای اینستاگرام دقیقاً در همین است. برای انتشار پادکست باید صدای مورد نظر خود را در سایت های خاصی مانند انکر که به آنها سرور پادکست می گویند منتشر کنید. در این سایت ها چیزی به نام فید برای اکانت و صداهای شما ایجاد می شود و پس از آن اپلیکیشن های پادکست که پادکست خوان نیز نامیده می شوند، صداهای این سرورها را جمع آوری کرده و به کاربران نمایش می دهند!

این بدان معناست که مانند بارگیری صدا در خود برنامه پادکست، مانند Cassette Box نیست و کاربران می توانند از آنجا از آن استفاده کنند. در عوض، ابتدا باید آنها را روی سرور انتشار پادکست میزبانی کنید، سپس کاربران می توانند از آنها در برنامه پادکست دلخواه خود استفاده کنند.

موضوع پادکست چیست؟

پادکست چیست و چگونه ایجاد می شود؟

پادکست ها صوتی و نوعی محتوا هستند. تا جایی که من می دانم محدودیت موضوعی در قالب محتوا وجود ندارد. به این معنی که همانطور که کاربران می توانند تصاویری با موضوعاتی مانند طنز یا آموزشی یا ویدیوهای اینستاگرامی سرگرمی، آموزشی و غیره ارسال کنند، موضوعات پادکست نیز بسیار متفاوت و متنوع است.

اما اصولاً پادکست در ایران منتشر می شود، مخصوصاً در موضوعات زیر:

آموزشی،

فلسفه،

ورزش ها،

تحلیلی،

سرگرمی،

وی...

آن ها هستند.

اپلیکیشن های پادکست چه ویژگی هایی دارند؟

اپلیکیشن های پادکست مانند Cassettebox و ... امکانات بسیار ارزشمندی را در اختیار کاربران قرار می دهند. در واقع این ویژگی ها یکی از دلایل اصلی علاقه کاربران به پادکست ها هستند

1_ امکان دانلود صدا

اگرچه برای گوش دادن به پادکست ها باید به اینترنت متصل باشید، اما اپلیکیشن ها به شما این امکان را می دهند که صوت یا فایل های صوتی مورد نظر را دانلود کرده و به آن ها در زمان واقعی گوش دهید.

2_ قابلیت تنظیم سرعت صدا

اکثر برنامه‌های پادکست به شما امکان می‌دهند کیفیت صدا و حتی سرعت مورد نظر را تعیین کنید. به این ترتیب در صورت تمایل می توانید با آرامش کامل با سرعتی کمتر از سرعت صدای گوینده به قسمتی از پادکست مورد نظر خود گوش دهید و از طرفی سرعت اجرای دیگر تقریبا دو برابر یا بیشتر است. .

3_ قابلیت بارگذاری صدا

ویژگی های یک پادکست چیست؟

اساساً شنوندگان هنگام عبور و فواصل زمانی کوتاه به پادکست گوش می دهند. یعنی زمان خاصی برای آنها در نظر نمی گیرند. بنابراین، شاید بسیاری از اوقات هنگام گوش دادن به یک پادکست، مجبور شوند آن را متوقف کنند و بار دیگر به آن گوش دهند. در این زمان، به محض قطع صدا، برنامه زمان را در حافظه ذخیره می کند تا بتوانید از دفعه بعد بلافاصله به آن گوش دهید.

4_ نمایش تعداد شنوندگان و گوش دادن به پادکست

آیا برنامه های پادکست نشان می دهد که هر کانال چند دنبال کننده مانند اینستاگرام دارد؟ همچنین چند بار کل قسمت های این کانال تماشا شده و هر قسمت چند بار به صورت جداگانه پخش شده است. علاوه بر این، کاربران می توانند نظرات خود را در زیر هر قسمت پادکست ارسال کنند.

5_ امکان یافتن پادکست مورد نظر

در واقع در صفحه اصلی هر اپلیکیشن پادکست، بهترین کانال ها و رسانه ها نمایش داده می شود. علاوه بر این، برنامه ها به شما امکان جستجو بر اساس دسته ها، کانال ها و غیره را می دهند.

6_ دسترسی به نظرات هر قسمت از کانال و پادکست

توضیحات قسمت های پادکست

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب برنامه‌های پادکست این است که به تولیدکنندگان پادکست اجازه می‌دهند تا برای کل کانال خود و هر قسمت (بخشی) از پادکست توضیحات بنویسند و کاربران را راهنمایی کنند.

7_ مواد را بچشید

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که پادکست‌ها در اختیار سازندگان پادکست قرار می‌دهند، زنده کردن محتوای آنهاست. به عنوان مثال، می توانید 10 قسمت از پادکست خود را در فصل اول یا مقدماتی منتشر کنید و سپس در فصل بعد به سراغ موضوع بعدی بروید.

8_ انتشار مطالب زنده

آره! حتی برخی از برنامه ها به شما اجازه می دهند محتوا را به صورت زنده پخش کنید. یعنی مثل زندگی اینستاگرامی اما با فرمت صوتی زندگی کنید.

چرا پادکست ها محبوب شدند؟

دلایل زیادی پشت افزایش محبوبیت پادکست ها وجود دارد، اما نقش مواردی مانند انتشار محتوای واقعا خوب و حضور تولیدکنندگان قدرتمند محتوا قطعاً برجسته تر از سایرین است.

اما در عین حال یکی از دلایل اصلی یا شاید اصلی ترین دلیل محبوبیت پادکست ها، سهولت استفاده از آن ها است. در واقع، شما و هر شنونده دیگری می توانید پادکست را در زمان بسیار کوتاه خود مصرف کنید. به خصوص امروزه بیشتر مردم بین 20 دقیقه تا چند ساعت در اتوبوس های شهری، مترو، ماشین و غیره می گذرانند تا به جایی که می خواهند برسند.

جدای از آن، چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که در افزایش محبوبیت پادکست ها نقش داشته است، مانند نیاز به اینترنت، در دسترس بودن بسیاری از مواد آموزشی زبان انگلیسی و غیره.

چگونه یک کسب و کار آنلاین می تواند از پادکست ها بهره مند شود؟

کاربردهای پادکست برای تجارت چیست؟

خوب، حالا که فهمیدیم پادکست چیست، بیایید کمی در مورد ارتباط بین پادکست و تجارت صحبت کنیم. همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، اساساً 2 نوع پادکست وجود دارد.

نوع اول، تعریف سنتی پادکست است که به مجموعه و مجموعه ای از فایل های صوتی، صرف نظر از جایی که منتشر می شوند، اشاره دارد. اما نوع دوم آنهایی هستند که فقط در اپلیکیشن های پادکست زهرا شیراحمدی منتشر می شوند.

حالا شما می توانید تجارت را همانطور که می خواهید ادامه دهید. اما اساساً برای گوش دادن به پادکست هایی که به صورت چند یا چند فایل صوتی در یک قسمت از سایت شما منتشر می شوند نیاز به برندسازی دارید! این به این معنی است که از طریق رسانه های دیگر به مخاطبان خود بگویید که یک پادکست دارید تا بتوانند برای گوش دادن به آن به سایت شما بیایند.

در حالی که اگر در اپلیکیشن های پادکست کار می کنید، با انتشار مطالب ارزشمند و سایر روش های بازاریابی پادکست، مخاطبان این اپلیکیشن ها را به کانال خود جذب خواهید کرد. بنابراین اگر توانایی ایجاد یک برند متفاوت و جذب مخاطب را دارید، سراغ دسته اول بروید. اگر قصد دارید با کمک پادکست ها مخاطبان جدیدی را از رسانه و فضای متفاوت به کسب و کار خود جذب کنید، اپلیکیشن های پادکست انتخاب بهتری هستند.

آیا می توان با پادکست یک کسب و کار راه اندازی کرد؟

بله، پادکست ها لزوما راهی برای جذب مخاطب به کسب و کار شما نیستند، اتفاقاً پادکست ها به دلیل توانایی بالایی که در جذب مخاطب دارند می توانند به یک تجارت جداگانه تبدیل شوند.

به عنوان مثال در حال حاضر پادکست های زیادی در ایران با موضوعات فرهنگی، آموزشی و ... منتشر می شود و به دلیل مخاطبان زیاد، درآمد زیادی از طریق تبلیغات در ابتدا یا انتهای هر قسمت به دست می آورند.

بهترین پادکست فارسی

بگذارید بهترین پادکست های فارسی را به شما معرفی کنم:

پادکست Jolon Radio برای علاقه مندان به سفر

پادکست کانال B برای افراد دارای داستان

برای کسانی که عاشق کار و سرگرمی خود هستند، در رادیو کار نکنید

پادکست 10 صبح برای علاقه مندان به دنیای استارتاپ

پادکست خانگی من برای علاقه مندان به مهاجرت

پادکست موسیقی برای علاقه مندان به تاریخ موسیقی غرب

پادکست آلبوم برای دوستداران موسیقی

پادکست رادیویی بلاک چین برای علاقه مندان به ارزهای دیجیتال

پادکست Stringcast برای علاقه مندان به اکتشافات علمی جدید. راه های ارتباطی با زهرا شیراحمدی

پادکست رادیویی Geek برای علاقه مندان به فناوری

پادکست رادیو هزار سرو برای علاقه مندان به پوزیتیو

چگونه یک پادکست بسازیم؟

چگونه یک پادکست بسازیم؟

شاید هدف شما کسب درآمد و شاید تاثیرگذاری باشد، من نمی دانم، اما چیزی که من می دانم این است که چگونه یک پادکست بسازم و این چیزی است که در مقاله دیگری به شما آموزش خواهم داد.

1_ موضوع را انتخاب کنید

اولین قدمی که باید انجام دهید این است که یک موضوع اصلی و سپس یک موضوع فرعی را انتخاب کنید. این بدان معناست که ابتدا باید تصمیم بگیرید که موضوع کلی پادکست شما چه خواهد بود. مثلا تصور کنید درس تاریخ ایران را انتخاب می کنم.

بعد از آن باید موضوعات فرعی را انتخاب کنم. در این پادکست و در هر قسمت در مورد چه چیزی صحبت خواهم کرد؟ مثلاً به سلطنت رسیدن کوروش کبیر یا تاریخ جنگ های ستارخان و به طور کلی تاریخ مشروطه؟

2_ منابع را بیابید

یکی از مهمترین جنبه های ایجاد و انتشار پادکست، انتخاب مطالب است. در واقع موادی که انتخاب می کنید باید دو ویژگی داشته باشند:

اول از همه منبع مورد نظر شما از استفاده از محتوای آن راضی است. البته در ایران این موضوع و حقوق ناشر چندان مورد تاکید نیست.

دوم، اعتبار منبع. شما باید اطمینان حاصل کنید که منبع یا منابعی که استفاده می کنید دارای ادعاهای معتبر و علمی هستند. در غیر این صورت و با استفاده از منابع غیرموثق، مخاطب می تواند شما را مورد انتقاد جدی قرار دهد.

اما جدا از این دو دلیل، باید به یک نکته توجه کنید:

بیشتر در پادکست ها مخاطب علاقه ای به شنیدن مکالمات خشک ندارد و ترجیح می دهد همه موضوعات را به زبان ساده و حتی داستان گوش کند. بنابراین، یا منبعی بیابید که موضوع را به زبانی ساده و هنرمندانه توضیح دهد، یا با ایجاد تغییراتی در جزئیات، هر دوی این ویژگی ها را به خود محتوا بدهید.

پادکست‌های یادگیری زبان آلمانی به عنوان یکی از ابزارهای موثر و محبوب برای افرادی که می‌خواهند زبان آلمانی را به صورت خودآموز یاد بگیرند، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این پادکست‌ها امکان می‌دهند تا افراد به راحتی و در هر زمان و مکانی که دلخواه باشد، به گوش دادن به مکالمات و موضوعات مختلف در زبان آلمانی بپردازند. پادکست‌های یادگیری زبان آلمانی علاوه بر اینکه به بهبود مهارت‌های شنیداری کمک می‌کنند، می‌توانند مفید باشند برای تقویت دایره واژگان و تسلط بر قواعد گرامری زبان.

 

این پادکست‌ها معمولاً با سطوح مختلف ارائه می‌شوند، بنابراین حتی افرادی که از سطح مبتدی شروع کرده‌اند، می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند. همچنین، تنوع موضوعات مطرح شده در این پادکست‌ها افراد را به طور جذابی درگیر می‌کند و آنها را به دنیای فرهنگی و زبانی آلمانی نزدیک می‌کند. از طرفی، استفاده از مکالمات و بحث‌های واقعی که در این پادکست‌ها مطرح می‌شوند، باعث می‌شود تا یادگیری زبان آلمانی به صورت عملی‌تر و قابل تجربه‌تری صورت گیرد و افراد بتوانند زبان را در موقعیت‌های واقعی تر واقعی یاد بگیرند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.