بهترين غذاهاي كشور تركيه (معرفي 10 مورد برتر)

۸۲ بازديد

بهترين غذاهاي كشور تركيه چيست؟ با توجه به رايگان بودن سفر به تركيه بدون نياز به اخذ ويزا تا مدت 3 ماه كامل، شما مي‌توانيد از اين كشور براي يك سفر خارجي كم دردسر ديدن كنيد. يكي از بهترين تفريحات در هنگام مسافرت، چشيدن طعم غذاهاي خوشمزه محلي آنجا است كه در اين مقاله سعي مي‌كنيم به معرفي 10 تا از بهترين غذاهاي كشور تركيه بپردازيم.



آشنايي با فرهنگ غذايي تركيه
قبل از اينكه بخواهيم به معرفي بهترين غذاهاي كشور تركيه بپردازيم، بهتر است ابتدا كمي راجع به فرهنگ غذايي اين كشور صحبت كنيم. شايد بتوان گفت فرهنگ غذايي تركيه يكي از اشتها آورترين و غني‌ترين غذاهاي جهان است كه به فرهنگ غذاهاي ايراني نيز بسيار نزديك بوده و حتي مشترك هستند. به همين خاطر بسياري از گردشگراني كه به اين كشور سفر مي‌كنند، حتما در برنامه خود، چشيدن طعم غذاهاي جذاب اين كشور را درنظر مي‌گيرند.



هنر آشپزي تركيه داراي گذشته‌اي قديمي با ريشه‌اي طولاني است و غذاهاي آن در سراسر كشور متفاوت مي‌باشند. به عنوان مثال مي‌توان به تنوع غذايي آن اينگونه اشاره كرد كه:

فرهنگ آشپزي به خصوص در مناطقي از جمله استانبول، بورسا، منطقه ازمير، تا حد بسياري از غذاهاي وسيع عثماني به ارث رسيده است.
غذاهاي مرمره، درياي اژه و مديترانه سرشار از سبزيجات، گياهان تازه و ماهي هستند. روغن زيتون بيشترين استفاده را دارد.


غذاهاي منطقه درياي سياه به طور گسترده اي از ماهي، به ويژه ماهي آنچوي درياي سياه (hamsi) تشكيل شده است. البته فرهنگ غذايي اين منطقه تحت تاثير غذاهاي بالكان و اسلاو بوده و شامل غذاهاي ذرتي است.
غذاهاي جنوب شرقي شامل مناطق اورفا، غازي عينتاب و آدانا، به خاطر كباب‌ها و دسرهاي خميري مانند باقلوا، كادايف و كنافه معروف هستند. همچنين آناتولي مركزي يكسري غذاهاي خاص خود را دارد كه مي‌توان از جمله آن به كشكك، مانتي و گوزلمه اشاره نمود.
در انتهاي اين بخش بايد به تنوع بهترين غذاهاي كشور تركيه اين نكته را گوشزد كرد كه اين كشور با تعامل ميان دو قاره، تاريخ فوق العاده غني دارد. از يوناني‌ها گرفته تا بيزانسي‌ها، عثماني‌ها و بازرگانان چيني جاده ابريشم قديم، همه به شكل گيري تنوع و فرهنگ آشپزي در اين منطقه كمك كرده‌اند. علاوه بر اين، طيف وسيعي از مناطق آب و هوايي در اين كشور وجود دارند، از دشت‌هاي مديترانه‌اي داغ گرفته تا فلات‌هاي كوهستاني يخي.  همه اين سرزمين‌ها براي پرورش انواع سبزيجات و مواد اوليه غذايي بسيار عالي هستند.

 

معرفي بهترين غذاهاي كشور تركيه
حال نوبت آن است تا به معرفي 10 تا از بهترين غذاهاي كشور تركيه بپردازيم كه مي‌توانيد در سفر خود به اين كشور، از آنها نهايت لذت را ببريد. سعي شده است در ادامه بهترين‌ها به شما معرفي شوند تا بتوانيد جذاب‌ترين غذاها را تهيه كنيد.جوان ايراني (irjavan.com)



1- باقلوا
باقلوا يك دسر خوشمزه است كه هرچند نبايد آن را در ابتداي ليست بهترين غذاهاي كشور تركيه آورد، اما آنقدر محبوب و نمادين است كه بايد در اين مورد يك استثنا قائل شد. در واقع اين ماده خوراكي آنقدر خوشمزه است كه در ميان برخي كشورها از جمله يونان، ادعاي مالكيت آن مطرح شده است. اين ماده خوشمزه از چند لايه و مواد خوشمزه تشكيل شده است كه شامل موارد زير هستند:

شيريني فيلو
كرم سمولينا
آجيل خرد شده (براي پر كردن)
يك لايه ديگر از شيريني و خمير فيلو
كره ساده
شربت و
پسته كوبيده (به عنوان تزيين)
باقلوا را در هر جاي تركيه مي‌توانيد ميل نماييد، اما اگر اصيل‌ترين طعم را مي‌خواهيد، باقلوا را در غازي عينتاب سفارش دهيد. اين شهر در جنوب تركيه قرار دارد و تنها در آن در حدود 100 باقلوافروشي قرار دارند. به همين خاطر مي‌توان گفت اين شهر در حدود 90 درصد باقلواي مصرفي تركيه را توليد مي‌كند. در اواخر سال 2013، اتحاديه اروپا به باقلوا غازي عينتاب يك وضعيت نشان جغرافيايي حفاظت شده داد و اين غذا را به عنوان يك غذاي محلي به رسميت شناخت و از آن در برابر مقلدان محافظت كرد.

اكنون با گذشت زمان، باقلوا در سراسر تركيه و فراتر از آن گسترش يافته است. ده‌ها گونه ديگر نيز از آن به وجود آمدند. اين مدل باقلواها ممكن است حالتي الماسي يا گرد داشته باشند. بافت آنها تردتر، چسبنده‌تر، جويدني‌تر هستند.

 

2- كباب تركي
كباب، يكي از زبانزدترين و بهترين غذاهاي كشور تركيه است كه با بسياري مناطق ديگر مشترك بوده و در اين كشور شعبه‌هاي بسيار زيادي از فست فودي‌ها براي اين نوع غذا وجود دارند. شايد بتوان كباب را همانند مك دونالد در كشور آمريكا محبوب دانست. جالب است بدانيد كه بيش از 30 نوع كباب را تنها در فرهنگ تركي فهرست شده است. برخي از اين نوع مدل‌ها كه هركدام مي‌توانند خوب به نوعي از بهترين غذاهاي كشور تركيه به حساب بيايند، عبارتند از:

انواع كباب در كشور تركيه
Şiş kebap: سيس كباب كه اغلب به آن “شيش كباب” مي‌گويند، محبوب ترين نوع كباب تركي و همچنين يكي از محبوب ترين غذاهاي تركيه است. مكعب‌هاي گوشت ترش شده را روي سيخ مي‌چسبانند و روي آتش كباب مي‌كنند. در شيش كباب‌هاي سنتي فقط از گوشت استفاده مي‌شود كه معمولا گوشت بره يا گاو است. امروزه رستوران‌ها ممكن است سيخ را هم با گوشت و سبزيجات مختلف سرو كنند. اين امر جذابيت بصري را براي مشتريان افزايش مي‌دهد.
Döner kebap: دونر كباب مي‌توانند همانند ژيروس يوناني يا شاورما عربي باشد. آشپزها تكه‌هاي نازك گوشت را روي يك جوجه گردان عمودي مي‌چينند، سپس آن را ريش ريش كرده و در بسته بندي نان سرو مي‌كنند. همچنين همراه آن سالاد، سبزيجات و سس نيز ارائه مي‌شود كه اغلب از گوجه فرنگي، سس مايونز، سير يا سس تند تشكيل شده است. شما مي‌توانيد به راحتي اين نوع غذاها را بيابيد و در هنگام بازديد از جاذبه‌هاي ديدني، از اين غذاي خياباني لذت ببريد.
Adana kebap: در اين نوع كباب از گوشت چرخ كرده و همچنين چربي دنبه استفاده مي‌شود. آنها را با سير، پياز، پاپريكا و تكه‌هاي فلفل تند ورز مي‌دهند. اين مواد رنگ زرشكي عميق و طعم تندي به كباب مي‌دهند. كباب آدانا معمولا در بشقاب يا نان تخت همراه با فلفل و گوجه فرنگي سرو مي‌شود. از طرف ديگر، مي‌توانيد آن را در نان پيتا همراه با سالاد جعفري و پياز قرمز تهيه كنيد. اين كباب نام خود را از شهر آدانا گرفته است.
Iskender kebap: اسكندر كباب يك انتخاب عالي براي يك وعده غذايي سنگين است؛ زيرا هميشه در بشقاب و كامل سرو مي‌شود. گوشت درست مانند دونر كباب آماده مي‌شود. سپس آن را با سس گوجه فرنگي تند روي يك نان پيتا ريخته و به آن چربي گوسفند ذوب شده داغ اضافه مي‌كنند. اغلب اسكندر كباب را با گوجه فرنگي، فلفل و ماست سوخاري سرو مي‌نمايند. اين نام برگرفته از قصابي است كه آن را به نام اسكندر بيگ از شهر بورسا ارائه كرد.

 

3- كوفته
كوفته تركي يكي ديگر از اجزاي اصلي بهترين غذاهاي كشور تركيه است كه مي‌توان آن را از گوشت چرخ كرده تهيه نمود. اين گوشت معمولا از بره يا گوشت چرخ كرده به دست مي‌آيد و طعم بسيار خوشمزه‌اي دارد. شما مي توانيد آنها را به عنوان فينگر فود در مهماني‌ها، در خانه به عنوان يك غذاي آسان و يا به عنوان غذاي خياباني سرو كنيد. تهيه اين غذا در Akçaabat از گوساله‌هاي محلي انجام مي‌شود كه مي‌تواند بسيار خوشمزه باشد. با اين حال اگر در ازمير آن را تهيه كنيد، احتمالا كوفته هايي با فلفل و سيب زميني در يك سس گوجه فرنگي ساده دريافت خواهيد كرد.

انواع ديگر كوفته از بهترين غذاهاي كشور تركيه شامل كادينبودو كوفته با روكش تخم مرغ و سرخ شده، سولو كوفته سوپ مانند و شيش كوفته سيخ شده است.



4- دلمه
از غذاهاي مهم در فرهنگ تركيه همچنين مي‌توان به Dolma and sarma اشاره كرد كه بايد آن را در ليست بهترين غذاهاي كشور تركيه درنظر گرفت. دلمه تركي چيست؟ دولما همان غذايي است كه شكم پر سرو مي‌شود. شما مي‌توانيد آن را با هر نوع سبزي درست كنيد از جمله گوجه فرنگي، فلفل، كدو سبز، بادمجان يا كنگر فرنگي است. در كنار آن نيز از قيمه شامل برنج، گوشت چرخ كرده و گاهي سبزيجاتي مانند گوجه فرنگي استفاده مي‌شود.



از جمله معروف‌ترين اين نوع غذاها مي‌توان گفت:

Zeytinyağlı sarma: اين غذا از برنج، پياز، جعفري و ادويه تشكيل شده است كه آنها را در برگ هاي آب پز، بسته به سليقه خودتان، محكم مي‌پيچند. سپس اين رول‌ها در قابلمه پخته شده و با ماست سير سرو مي‌شوند.
اتلي ياپرك سرما: مانند مورد بالا است اما فقط گوشت چرخ كرده را به غذاي آن اضافه مي‌كنند.

 

5- مانتي
اگر به يك غذاي تركي كه ظاهر بسيار جذابي داشته باشد علاقه داريد، مانتي‌ها پيشنهادات خوبي هستند. شما مي‌توانيد اين كوفته‌هاي تركي مي‌توانند آنقدر ريز شوند كه مي‌توانيد حتي ده‌ها عدد از آنها را روي يك قاشق قرار دهيد. گوشت به كار رفته در تهيه اين غذاها از گاو يا گوسفند ادويه‌دار است كه طعم غني دارد. همچنين در كنار آن نيز معمولا يك سير و ماست يا سس گوجه‌فرنگي روي آن ريخته مي‌شود و ظاهر آن را بسيار جذاب‌تر خواهد كرد. مدل محبوب مانتي تركيه‌اي، مانتي كايسري است كه در اصل از شهري به همين نام گرفته شده است. اين مانتي‌ها با ماست، كره ذوب شده، نعنا خشك و مقداري فلفل سرو مي‌شود.



6- لاهماجون
مدل ديگر از بهترين غذاهاي كشور تركيه، Lahmacun نام دارد كه ظاهري شبيه پيتزا داشته به همين خاطر به پيتزاي تركي معروف است. اين غذاي خياباني، بسيار محبوب بوده و از گوشت، گوجه فرنگي، پياز، جعفري، فلفل سياه، فلفل قرمز و ليمو ساخته شده است. مانند بسياري از غذاهاي تركي، مي‌توانيد ده‌ها نوع از آن را در شرق و غرب بيابيد.

در مورد اصالت اين غذا نيز بايد گفت شانلي اورفا در جنوب شرقي تركيه، يكي از نقاط مبدا لاهماجون در نظر گرفته مي‌شود. لاهماجون اصلي از پودر فلفل محلي مخصوص به نام “ايزوت” استفاده مي‌كند. به همين خاطر تند است و براي كساني كه غذاي تند مزاج را دوست ندارند، توصيه نمي‌شود.

7- پيده تركي
پيده را مي‌توان مورد ديگري از بهترين غذاهاي كشور تركيه دانست كه در بين گردشگران بسيار محبوب بوده و تاريخچه آن به سال 1850 باز مي‌گردد. در آن زمان، يكي از شهرهاي تركيه به سفارش برخي از مردم، در نان گوشت و سبزيجات و مرغ را قرار مي‌داد و مي‌پخت كه كم كم رواج يافت تا اينكه به عنوان يكي از غذاهاي سنتي در دوره كنوني شناخته مي‌شود. شما مي‌توانيد اين غذا را در هر زماني تهيه كرده و از طعم آن بعد از بازديد از يك سري جاذبه‌هاي ديدني لذت ببريد.



8- كورو فاصوليه
اين غذا كه با عنوان Kuru Fasulye شناخته مي‌شود، يك غذاي محبوب از تركيه است كه برخلاف مدل‌هاي كنوني، يك غذاي غير يا كمتر گوشتي با گياهان است. در اين خورش، از موادي همچون پياز و رب گوجه فرنگي استفاده شده است كه در روغن آفتابگردان تفت داده شده‌اند. سپس لوبيا خشك شده را اضافه كرده و كل مخلوط را با هم مي‌جوشانند. براي دوستداران گوشت، انواع مختلفي از پروتئين نيز مي‌تواند اضافه شود. اين غذا اغلب همراه با برنج و ترشي يا حتي بلغور گندم براي سالم‌تر شدن آن سرو مي‌شود.

اين غذا دلچسب به ويژه در فصل سرما بسيار خوشمزه است و تا حدي محبوب است كه برخي آن را غذاي ملي تركيه مي‌دانند. بناسبراين مي‌توانيد آن را به عنوان يكي از بهترين غذاهاي كشور تركيه درنظر داشته باشيد.

 

9- كومپير
اين غذا با نام Kumpir اصالتي از كشور كرواسي دارد اما به عنوان يكي از بهترين غذاهاي كشور تركيه شناخته مي‌شود و مردم اين كشور آن را همانند ساير غذاهاي خود دوست دارند. كومپير يك مدل غذاي خوشمزه و پذيرفته شده در فرهنگ غذايي خياباني اين كشور است كه روش پخت آن با سيب زميني آغاز مي‌شود. سيب زميني پخته را از وسط نصف كنيد. سپس داخل آن را با كره، پنير، نمك و فلفل له نموده و تركيب كنيد تا پف كند. در نهايت، افزودني‌هاي دلخواه خود را به آن بيفزاييد كه شامل سوسيس، ترشي، ذرت، كلم، زيتون و غيره مي‌باشند. همچنين شما مي‌توان از بادمجان برشته و تن ماهي نيز استفاده نماييد.

كومپير را مي‌توانيد در بسياري از شهرهاي تركيه پيدا كنيد، اما منطقه اورتاكوي در استانبول به‌خاطر سيب‌زميني‌هاي پخته‌شده‌اش معروف است.



10- سوپ تارهانا
به عنوان آخرين مورد، بايد به معرفي سوپ Taharna پرداخت كه آخرين مورد اين ليست در مورد بهترين غذاهاي كشور تركيه مي‌باشد. سوپ جايگاه فوق العاده مهمي در فرهنگ غذايي تركيه دارد. در واقع، ده ها سوپ خوشمزه در منوي غذايي اين كشور وجود دارند و تعداد زيادي از آنها نيز براي انتخاب بسيار جذاب خواهند بود.

در ميان همه آنها بايد به غذاي Taharna Çorbasi اشاره نمود كه مي‌تواند با مخلوطي از سبزيجات، گياهان، ادويه جات ترشي جات و ماست خشك و له شده تهيه شود. اين غذا را مي توان براي سال‌ها نگهداري كرد تا زماني كه در آب جوشانده شود و دوباره قابل خوردن باشد. اگرچه از مواد تازه ساخته نشده است، اما هنوز هم بسيار مغذي مي‌باشد. مردم تركيه اغلب آن را براي نوزاداني كه يك رژيم غذايي كامل را شروع مي‌كنند سرو كرده يا آن را در تابستان براي پختن در ماه هاي زمستان آماده مي كنند.

https://irjavan.com/%d8%a8%d9%87%d8%aa%d8%b1%db%8c%d9%86-%d8%ba%d8%b0%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d9%87/

یادگیری عبارات معروف و پرکاربرد ترکی به عنوان یک زبان دوم، به افزایش توانمندی‌های ارتباطی و اجتماعی شما کمک می‌کند. اولاً، این عبارات به شما کمک می‌کنند تا با اطرافیانتان بهتر ارتباط برقرار کنید. زبان، وسیله‌ای برای ارتباط است و با استفاده از عبارات معروف، می‌توانید در ارتباط با دیگران، به خوبی خود را بیان کنید و فرآیند ارتباط را بهبود بخشید.

 

دوماً، یادگیری عبارات پرکاربرد ترکی می‌تواند در مواقع مختلف و زمینه‌های مختلف زندگی کمک کند. برای مثال، در سفر به کشورهای ترکیه و کشورهای ترکی‌زبان دیگر، این عبارات به شما کمک می‌کنند تا بهتر و راحت‌تر با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و از تجربه سفرتان لذت ببرید. همچنین، در مواقع روزمره زندگی مانند خرید، سفارش غذا یا حتی درک و دریافت اطلاعات در محیط‌های مختلف مانند رستوران‌ها، هتل‌ها و ایستگاه‌های مترو، این عبارات بسیار مفید و کارآمد هستند و به شما امکان می‌دهند بهتر و سریع‌تر از خدمات محلی استفاده کنید. به این ترتیب، یادگیری عبارات معروف و پرکاربرد ترکی به شما کمک می‌کند تا در زندگی روزمره‌تان بهبودی ایجاد کنید و تجربه‌ی مثبت‌تری از ارتباط با مردم و فرهنگ ترکیه و کشورهای ترکی‌زبان دیگر داشته باشید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.