انواع اسکنر، کاربرد و نحوه کار انواع اسکنر

۷۳ بازديد

انواع اسکنر - معرفی، کاربرد و روش کار انواع اسکنر

در دنیای دیجیتال امروزی، ابزارهای مختلفی وجود دارد که کار ما را راحت تر از همیشه می کند و به ما کمک می کند از کار خود بهره مند شویم و کارهای مهم را به سرعت انجام دهیم. یکی از این ابزارهای دیجیتال، اسکنر است که یکی از مهمترین ابزارهای ذخیره و نگهداری اسناد می باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مختلف تحقیق آشنا کنیم و به شما بگوییم که هر کدام در چه مواردی کاربرد دارد و چگونه کار می کند و همچنین از چه قطعاتی استفاده می کند. اگر می خواهید بدانید تحلیل تحقیق چگونه کار می کند، در این مقاله با ما همراه باشید.

اسکنر چیست

اسکنر وسیله یا ابزاری است که به ما کمک می‌کند اسنادی مانند اسناد، عکس‌ها، نقشه‌ها یا سایر محتواها را روی کاغذ اسکن کنیم و آنها را به تصویر در رایانه‌مان تبدیل کنیم. به یک معنا می توان گفت که انواع اسکنرها اسناد فیزیکی ما را به اسناد دیجیتال تبدیل می کنند تا بتوانیم آنها را به صورت فایل روی کامپیوتر یا سرور ذخیره کرده و از هر نقطه به آنها دسترسی داشته باشیم و این اسناد را از خطر سوختن، آسیب محافظت کنیم. ، از او محافظت کنیم تا دیگر گم نشود...

اسکنرها بسیار مفید هستند و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای عکاسان، پذیرش موسسات و هتل ها، کارمندان اداری و شخصی و مدیران می شوند.

انواع اسکنر

شاید اگر نوع اسکنر را از ما بپرسند، پاسخ دهیم که دستگاهی به شکل صفحه نمایش بزرگ است و سند را روی صفحه شیشه ای می گذاریم و اسکنر تمام می شود و می توانیم دیجیتال نهایی را دریافت کنیم. فایل با اسکن اسناد، امکان از بین رفتن صفحات و فایل ها یا پشته های برگه ها به حداقل می رسد.

اما باید بدانید که انواع مختلفی از اسکنرها وجود دارد که هر کدام کاربرد و طرز کار متفاوتی نسبت به دیگری دارند و برای نیازهای خاصی طراحی شده اند. در زیر می خواهیم شما را با انواع مختلف اسکنر آشنا کنیم و نگاهی به عملکرد هر یک از آنها با هم داشته باشیم.

اسکنر تخت

اولین نوع اسکنر، اسکنر تخت است که تقریباً همه در ادارات و سازمان ها آن را دیده اند. این نوع اسکنر مانند یک صفحه مسطح با قطر کوچک است که دارای یک در است و وقتی در را باز می کنید صفحه شیشه ای را می بینید که کار دریافت تصویر را انجام می دهد.

اسکنر تخت

این نوع اسکنرها به طور کلی بسته به نوع عملکرد برای مصارف خانگی و نیمه حرفه ای مناسب بوده و سرعت پردازش پایینی خواهند داشت. این اسکنر در ادارات نیز قابل استفاده است. همچنین با استفاده از این اسکنرها معمولا می توانید اسناد کوچک مانند عکس های 4*3 و اسناد بزرگ مانند برگه های A4 را اسکن کنید و از این نظر محدودیتی نخواهید داشت.

ضمناً در این نوع اسکنرها معمولاً کیفیت تصویر بالا است و هنگام اسکن می توانیم تصاویر باکیفیت دریافت کنیم، بنابراین معمولاً از این نوع برای اسکن عکس استفاده می شود.

اسکنر برگه یا اسکنر اسناد

نوع دیگر اسکنر، اسکنر اسناد یا اسناد است که می توان گفت عملکردی نزدیک به مدل قبلی دارد. تنها تفاوت با کاغذ این است که به جای قرار دادن متن روی صفحه و تغییر مداوم آن، کاغذ را وارد اسکنر می کنید و اسکن به صورت خودکار انجام می شود.

اسکنر اسناد اداری

این روش به داشتن سرعت اسکن بالاتر کمک می کند. در نتیجه اسکنر اسناد یا برگه در کارهای پرسرعت بسیار کاربرد دارد و به دلیل سرعت بالا معمولاً در ادارات، بایگانی ها، مراکز چاپ استفاده می شود و به آنها اسکنر اداری نیز می گویند. البته این را هم بدانید که ممکن است کیفیت تصاویر به دست آمده با این روش کمی کمتر از اسکنر مستقیم باشد.

اسکنر قابل حمل

نوع سوم، اسکنرهای دستی یا دستی هستند که معمولا کوچک هستند و حمل آن آسان است. این اسکنرها تقریباً همان عملکردهای اسکنر اسناد یا کاغذ را دارند، با این تفاوت که کوچکتر و سبکتر هستند، بنابراین سرعت کمتری دارند. علاوه بر این، به دلیل کوچک بودن فیدر یا ADF، ظرفیت کاغذ کمتری برای اسکن دارند.

اسکنر قابل حمل

شما به راحتی می توانید اسناد مختلف را با اسکنر قابل حمل خود اسکن کرده و با استفاده از اتصال USB آنها را به رایانه خود منتقل کنید. البته باید در نظر داشته باشید که این اسکنرها معمولا برای اسکن عکس و موارد مشابه که نیاز به کیفیت بالایی دارند چندان مناسب نیستند.

اسکنر مفید

نوع چهارم اسکنر که به آن اسکنر دستی می گویند برای کارهای شخصی است و بیشتر برای افرادی استفاده می شود که می خواهند اسناد و یا حتی کتاب های مورد نظر خود را اسکن کرده و به صورت دیجیتال داشته باشند. اسکنر قابل حمل ابعاد بسیار کوچکی دارد و به همین دلیل به آن پرتابل می گویند و به راحتی می توانید آن را به هر کجا که بخواهید حمل کرده و در کیف یا جیب خود قرار دهید.

اسکنر دست

این اسکنرها در دو نسخه دستی و اتوماتیک موجود هستند و در نحوه عملکرد آنها متفاوت است. در یک اسکنر خودکار دستی، نحوه کار به این صورت است: وقتی کاغذ یا سندی را در اسکنر قرار می دهید، اسکنر آن را از یک طرف بیرون می کشد و از طرف دیگر بیرون می آورد تا اسکن شود. اما در یک اسکنر دستی، باید دست خود را روی سند تکان دهید تا آن را اسکن کنید. به طور کلی نمی توان از این نوع اسکنرها انتظار کیفیت بالایی داشت، بنابراین برای اسکن عکس ها و فایل های چند رسانه ای ایده آل نیستند.

اسکنر عکس اسکنر عکس

اگر اغلب نیاز به اسکن عکس و عکس دارید، بهتر است یک اسکنر عکس بخرید. اسکنر عکس برای اسکن با کیفیت بالا تصاویر و عکس ها با استفاده از کاغذ عکس مخصوص استفاده می شود. اسکنرهای دیگر نیز می توانند یک تصویر را اسکن کنند. اما اسکنر عکس کیفیت بهتری دارد و رنگ های تصویر را با عمق بیشتری و کیفیت بهتری اسکن می کند. به طور کلی اسکنر عکس نسبت به سایر انواع اسکنر قیمت بیشتری دارد و برای روتوش و تعمیر عکس های قدیمی استفاده می شود.

اسکنر عکس

اسکنر فیلم اسکنر فیلم

اسکنر فیلم دستگاهی است که برای اسکن مستقیم تصاویر قبل از چاپ در رایانه طراحی شده است. بسیاری از اسکنرهای فیلم دارای نرم افزار یا سخت افزار گرافیکی خاصی هستند که خراش ها و دانه های فیلم را از بین می برد و رنگ های روی فیلم را بهبود می بخشد. اسکنر فیلم اسکنرهای فیلم می توانند فیلم 35 میلی متری یا 120 فیلم یا اسلاید جداگانه را اسکن کنند. روش های اسکن آنها با حسگرهای لیزری و CCD انجام می شود و قیمت و کیفیت آنها متفاوت است.

چگونه بهترین گزینه را بین انواع اسکنر انتخاب کنیم؟

تا کنون انواع مختلف مرورگرها را بررسی کرده ایم و توضیح داده ایم که هر کدام برای چه کاری هستند و چگونه می توانید از آن استفاده کنید. البته نوع دیگری از دستگاه های اداری وجود دارند که عملکرد اسکن دارند و به این دستگاه ها پرینترهای چندکاره می گویند. چاپگرهای چندکاره به سه نوع و چهار نوع تقسیم می شوند. در حالی که چاپگرهای 3 کاره دارای عملکردهای چاپ، اسکن و کپی هستند، چاپگرهای 4 کاره عملکرد فکس نیز دارند.

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام نوع اسکنر برای شما بهترین انتخاب است؟عواملی وجود دارد که به شما کمک می کند بهترین اسکنر را برای خود یا کسب و کار خود انتخاب و استفاده کنید. برای بررسی این قسمت ها با ما همراه باشید.

نوع سند

اولین نکته در انتخاب اسکنر، نوع اسناد است. اگر می خواهید عکس های با کیفیت بالا را اسکن کنید، بهتر است اسکنر بخرید که کیفیت اسکن عالی را ارائه می دهد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که برخی از اسکنرها فقط قابلیت اسکن سیاه و سفید را دارند و اگر می خواهید فایل های شما به صورت رنگی اسکن شوند، باید مراقب این موضوع باشید.

اندازه سند

کیفیت کتاب یکی دیگر از پارامترهایی است که باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال اگر می خواهید یک نقشه معماری را اسکن کنید که اندازه آن خیلی بزرگ است، اسکن سایز A4 برای شما مفید نخواهد بود و ممکن است برای شما دردسرهای زیادی ایجاد کند.

مقدار اسناد

حجم سند مسئله دیگری است که می تواند به ما کمک کند بهتر تصمیم بگیریم کدام نوع اسکنر برای ما بهتر است. اگر حجم زیادی از اسناد را در روز اسکن می کنید، باید تنظیمات سرعت را در اسکنر خود در نظر بگیرید. اما اگر کار شما کم است می توانید از اسکنر پولی هم استفاده کنید که کندتر است اما کیفیت بهتری دارد.

عملکرد دستگاه

پارامتر دیگری که انواع مختلف اسکنرها را متمایز می کند، سطح عملکردی است که از اسکنر خود انتظار دارید. مطمئناً نمی توانید انتظار داشته باشید که یک اسکنر خانگی هر روز ساعت ها سازمان شما را بدون مشکل اسکن کند.

بنابراین سعی کنید یک اسکنر با یک برنامه خوب انتخاب کنید که بتواند نیازهای شما را بر اساس عملکرد مورد نظر شما برآورده کند. توجه داشته باشید که اسکنر مورد نظر باید انتظارات شما را برآورده کند.

محل استفاده از اسکنر

همانطور که در ارائه انواع اسکنرها گفتیم، هر اسکنر زمینه های کاربری متفاوتی دارد. به عنوان مثال، در جاهایی که نیاز به اسکنر ورقی است، استفاده از اسکنر دستی یا دستی چندان کاربردی نیست. بنابراین، باید بررسی کنید که دقیقاً کجا می خواهید از این ابزار استفاده کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر مثلاً بخواهیم اسناد یک سازمان بزرگ را اسکن کنیم، بر اساس سرعت و حجم کار، قطعاً باید اسکنر را انتخاب کنیم که این کار را انجام دهد.

همچنین اگر می خواهید برای کارهای شخصی خود اسکنر بخرید و صفحات مجله مورد علاقه خود را اسکن کنید، شاید استفاده از اسکنرهای قابل حمل بهترین گزینه برای شما باشد.

برای جمع بندی این موارد باید بگوییم که قبل از انتخاب نهایی اسکنر مورد نیاز خود، بهتر است قیمت اسکنر، کیفیت چاپ، سهولت استفاده از اسکنر، اسکن را در نظر بگیرید. فرآیندها ابزار، قیمت برای تغییر. یا تعمیر قطعات، گارانتی و نرم افزار آن بهترین انتخاب را داشته باشید.


ماخذ: https://avafarhang.com/types-of-scanners/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.